Jagnięcina – zdrowe mięso, które warto włączyć do diety

Jagnięcina – zdrowe mięso, które warto włączyć do diety

Jagnięcina to mięso pozyskiwane z młodych baranów lub owiec, mających od 6 do maksymalnie 12 miesięcy. Za najsmaczniejszą uważa się tzw. jagnięcinę mleczną, czyli mięso pochodzące od jagniąt, które nie ukończyły 4 miesiąca życia i były karmione wyłącznie mlekiem. W Polsce spożywanie jagnięciny nie jest popularne – statystycznie Polak w ciągu roku zjada jedynie 20-30 dag jagnięciny, przy ponad 40 kilogramach wieprzowiny. Od pewnego czasu zauważalny jest wzrost zainteresowania jagnięciną, która jest jednym z najzdrowszych gatunków mięsa.

Jagnięcina – walory prozdrowotne

Mięso jagnięce wypada bardzo korzystnie w porównaniu z innymi gatunkami mięs. Jest dietetyczne i lekkostrawne, posiada niewielką ilość tłuszczu śródmięśniowego i wysoką zawartość białka. W jagnięcinie znajdziemy spore ilości witamin – B1, B2, PP oraz B6, B12,  folianów oraz składników mineralnych – żelaza, wapnia, cynku czy miedzi. Mięso jagnięce jest polecane w diecie alergików oraz małych dzieci. Mogą je bezpiecznie spożywać osoby cierpiące na cukrzycę oraz choroby układu krążenia. Wysoki poziom kwasu linolowego sprawia, że mięso jagnięce wykazuje działanie zapobiegające chorobom nowotworowym, normalizuje metabolizm glukozy oraz reguluję proces przemiany materii. Kwas linolowy może opóźniać rozwój miażdżycy, poprawia mineralizację kości, hamuje rozwój cukrzycy typu II. Polacy mają jeszcze małą świadomość prozdrowotnych właściwości jagnięciny, jednak powoli zaczynają sięgać po ten rodzaj mięsa. Świadomość Polaków w dużej mierze rozwijają media, lekarze oraz dietetycy, od których można sporo usłyszeć o prozdrowotnych właściwościach jagnięciny.

Jagnięcina – smak i przyrządzanie

Jagnięcina jest mięsem o specyficznym smaku i zapachu, przypominającym nieco dziczyznę. Jest to charakterystyczne dla zwierząt wypasanych na wolnym powietrzu i naturalnych, górskich halach. Dobra jagnięcina jest lekko wilgotna, ma jasnoróżowy kolor i niewielką warstwę białego tłuszczu. Udziec, polędwica i łopatka nadają się do smażenia i grillowania, natomiast mostek i karkówkę można dusić w sosie. Żeberka są polecane dla koneserów, którzy docenią wartość pieczonej jagnięciny. Warto podkreślić, że soczystą i smaczną jagnięcinę należy odpowiednio przyrządzić. Nie jest to mięso dla osób stawiających w kuchni swoje pierwsze kroki. Jagnięcina wymaga marynowania – zioła, miód, cytryna czy musztarda są w stanie pozbawić jagnięcinę charakterystycznego aromatu, który dla wielu osób może być przykry. Z drugiej jednak strony, tak mocne marynaty zatracają naturalny smak tego szlachetnego mięsa. Nacieranie jagnięciny przyprawami lub marynowanie na mokro pozwala uzyskać kruchość mięsa oraz skrócić czas obróbki.

Food obraz autorstwa 4045 - www.freepik.com