Dzień: 5 stycznia 2020

Jagnięcina: smaczna, pożywna i bardzo zdrowa

Jagnięcina jest pożywna, zdrowa, a do tego bardzo smaczna. Oprócz tego, że to doskonały sprzymierzeniec lekkiej diety, mięso jagnięce jest również bogate w białko, żelazo i witaminy z grupy B. Jagnięcina to dobry wybór dla tych, którzy dbają o zdrowie, ale nie chcą całkowicie rezygnować ze spożywania mięsa. Jagnięcina, zwykle kojarzona z wykwintną kuchnią, stanowi również zdrową i pożywną opcję, którą warto włączyć do codziennego menu.

Oprócz tego, że mięso to jest bogate w białko, żelazo i witaminy, jagnięcinę wyróżniają przede wszystkim zdrowe tłuszcze, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. W porównaniu z mięsem wołowym, mięso jagnięce ma wyższe stężenie białka, niższy wskaźnik kaloryczny i o połowę mniejszą ilość tłuszczu, co sprawia, że jest niezwykle zdrowe. Miękkie, gładkie i łatwe do przygotowania mięso jagnięce zyskuje coraz więcej miejsca na polskich stołach.

Znaczenie jagnięciny dla zdrowia

Bogate w białko mięso jagnięce zawiera niezbędne substancje, które działają bezpośrednio na wzmocnienie mięśni, kości oraz skóry. Witamina B12 jest pomocna w redukcji homocysteiny, utrzymując jej niski poziom. Homocysteina jest aminokwasem, który może spowodować uszkodzenie ścian naczyń krwionośnych i wysoki poziomu cholesterolu we krwi, z którym wiąże się zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Mięso jagnięce jest również szczególnie bogate w niacynę (witaminę B3). Niacyna uczestniczy w procesach związanych z materiałem genetycznym, umożliwiając zdrowy wzrost i rozwój. Jagnięcina zawiera ponadto żelazo (https://ranozebrano.pl/mieso-ryby/jagniecina), które odgrywa ważną rolę w transporcie tlenu w organizmie, w produkcji energii i układzie odpornościowym. Mięso jest także bogate w cynk, co jest istotne dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, ponadto bierze on udział w metabolizmie wielu składników.

Znaczenie tłuszczów

Ten rodzaj mięsa jest znaczącym źródłem tłuszczów. Tłuszcz jako całość jest wykorzystywany przez ludzkie ciało jako źródło energii, do pracy mięśni i utrzymania temperatury ciała o mocy kalorycznej 2,25 razy większej niż węglowodany, cukier czy skrobia. Kwasy tłuszczowe są pogrupowane na nasycone, nienasycone oraz jednonienasycone i podzielone na kwasy omega-3 i omega-6. Zawierają węgiel i wodór, wykorzystywane przez komórki jako energia, utrzymując zdrowy poziom tłuszczów we krwi. Działają przeciwutleniająco w organizmie, chronią przed nadciśnieniem, zwalczają nadmiar złego cholesterolu i glukozy.

Informacje żywieniowe

Mięso jagnięce jest źródłem wielu składników odżywczych i witamin, w tym:

  • białka 19,7 (mg/100g)
  • cynku 3,8
  • żelaza 1,7
  • fosforu 220
  • witaminy B12 2,0
  • witaminy B3 5,0.
Food obraz autorstwa lifeforstock - www.freepik.com